Review: Bakbijbel – Rutger bakt van A tot Z

Wanneer je het eerste seizoen van Heel Holland Bakt hebt gezien, dan ken je ongetwijfeld Rutger van den Broek. Hij was namelijk de eerste winnaar die het programma in Nederland kent! Inmiddels is Bakbijbel zijn derde bakboek en heb je met dit boek echt een aanwinst in je kast. Oke ik jok, hij is te goed om in je kast te zetten, een permanent plekje in de keuken past er beter bij!

Met dit boek in je bezit kun je bijna zeker zijn van een bak carrière zonder misbaksels. Naast 160 heerlijke recepten, staan er in het boek veel how-to’s van technieken en een afsluitend hoofdstuk met allerlei bak problemen en hoe je ze kunt oplossen. Met dit boek in je bezit ben je voorlopig nog niet uitgebakken!
Bakbijbel | HandmadeHelen

Hoe werkt het boek

Bakbijbel is opgebouwd met 13 overzichtelijke hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen kleur en op de eerste pagina zie je ook meteen een overzicht met de recepten die voorkomen in dat hoofdstuk. Iedere bladzijde heeft ook aan de zijkant van de pagina de gekleurde tabjes die in het hele boek gebruikt worden. Het hoofdstuk koekjes heeft bijvoorbeeld de kleur roze, met één blik aan de zijkant van het boek kun je precies zien waar dat hoofdstuk begint en eindigt. Oortjes vouwen is dus niet meer nodig en ook het rode leeslint in het boek hoef je dus niet meer optimaal te gebruiken door het onderste deel in een ander recept te leggen.

Het begint al vrolijk, grafisch is het boek erg mooi en strak vormgegeven. Toch heeft het wat speels. De figuurtjes op de voorkant vind je ook op de eerste pagina en binnenkant van de kaft terug. Na uitleg over hoe je het boek kunt gebruiken en een voorwoord start Rutger met het hoofdstuk waarin hij verteld over bakbenodigdheden. Zo legt hij alle figuurtjes uit, die je terug vind bij de recepten. Je ziet dus bij ieder recept in een oogopslag welke materialen je nodig hebt.

Bakbijbel pagina

Basis recepten

Hoofdstuk 2 bestaat uit twee pagina’s en gaat kort over basisingrediënten. In het 3e hoofdstuk vertelt Rutger over bakbegrippen en – technieken, hier worden de meeste begrippen kort aangestipt en in hoofdstuk 4 met alle how-to’s verder uitgelegd aan de hand van stap voor stap foto’s. Wat mij betreft een top concept, ik hou van het visuele gedeelte van de uitleg. Bijvoorbeeld karmameliseren wordt op die manier een stuk eenvoudiger. Maar ook het bekleden van diverse bakvormen legt Rutger kundig uit.

Hoofdstuk 5 bevat basisrecepten. Dit zijn de recepten die echt de basis van je bak repertoire  gaan vormen. Van lange vingers (perfect voor desserts) tot het maken van vanille extract (wanneer gebruik je dit nu niet tijdens het bakken!) ze komen altijd van pas.

Hoofdstuk 6 gaat over koek & koekjes, waarin je recepten vind van Hollandse koekjes als bokkepootjes, tot wat exotischere koekjes met kokos en fruit.  Het 7e hoofdstuk bevat recepten voor cakes, misschien wel een van mijn favorieten. Zeg nou zelf, wie zegt er nee tegen een plakje cake ’s avonds bij de koffie?
Bakbijbel recept

Luxe bakken

Vanaf hoofdstuk 8 gaan we wat meer de luxe kant op in het bakken, in het hoofdstuk taarten, zo ben ik erg benieuwd naar de smaak van Rutger’s citroentaart met knapperige meringue. Het lijkt me een heerlijke variant op een klassieke lemon merengue taart. Ook de wat eenvoudigere taarten vind je terug, zo bakte ik vorige week een appeltaart uit dit boek, erg smakelijk!

Hoofdstuk 9 bevat gebak. Zo vind je er gebakken gebak als churro’s, maar ook gerezen gebak als soezen. Maar ook brownies, blondies, tarteletten.

Hoofdstuk 10 is ook een favoriet, namelijk recepten voor friandises. Dit zijn allerlei kleine hapjes voor bij de koffie/thee. Van schattige mini schuitjes met bramen tot macarons en financiers. Ik hou er van!  Hoofdstuk 11 bevat recepten voor de heerlijkste desserts en  hoofdstuk 12 is volledig gewijd aan het bakken van wafels, poffertjes & pannenkoeken. Het recept voor Luikse wafels staat hier bovenaan het lijstje om te proberen.
Bakbijbel recept pagina
Het laatste hoofdstuk heet heel toepasselijk ‘nooit meer misbaksels’. Via zijn social media kanalen heeft Rutger diverse keren gevraagd naar problemen bij het bakken en in dit hoofdstuk geeft hij hier duidelijke antwoorden op. Wat is er gebeurd als je cake een grote barst heeft? Je gistdeeg niet rijst? Of een ingestorte cake? Rutger geeft antwoorden waar je echt iets aan hebt.

Met 496 bladzijden vol recepten, smakelijke foto’s met een huiselijke maar goede styling, weet je bij bijna ieder recept wat je kunt verwachten. Niet ieder recept heeft direct een foto, maar dit is in dit boek niet heel vervelend. Met de vele tips, how-to’s en antwoorden kun je dit boek met recht een bakbijbel noemen. Als thuisbakker word je hier echt blij van!

[bol_product_links block_id=”bol_56126228684ff_selected-products” products=”9200000040653635″ name=”bakbijbel” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Met dank aan uitgeverij Carrera voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Print Friendly, PDF & Email