Review: De Brabander bakt

De review van dit boek liet even op zich wachten, door mijn verhuizing kwam ik er niet aan toe om iets lekkers uit dit boek te maken en zo het boek te testen. De Brabander bakt is het boek wat hoort bij de gelijknamige serie op 24Kitchen met Hidde de Brabander. In dit boek daagt Hidde de Brabander je uit om van een basisrecept een patisserie pronkstuk te maken!

Hidde de Brabander is patissier in hart en nieren. Na jaren in verschillende patissiers en chocolatiers uit het hoogste segment én als chef-patissier bij menig sterrenrestaurant te hebben gewerkt, besloot Hidde de Brabander het heft in eigen handen te nemen en zijn eigen bedrijf te starten. In Dreams of Magnolia (heerlijke nougat en macarons!) kan hij al zijn opgedane kennis en ervaring bundelen Ook is hij te zien op 24kitchen.

De Brabander bakt

De Brabander bakt

Het boek is in vier hoofdstukken verdeeld: classics, desserts, sweets en specials. In het hoofdstuk ‘classics’ staan recepten voor klassiek gebak zoals appeltaart, eclairs, wafels en tompoucen. Ook staat in dit hoofdstuk een recept van 24Kitchen-collega Mounir Toub voor klassiek Arabisch gebak: ma’amoul. Mounir ken je ook als chef op 24kitchen en zijn toevoeging in dit boek geven je net wat extra’s om dit boek nog specialer te maken.

Het hoofdstuk ‘desserts’ hebben wat bewerkelijke recepten, bijvoorbeeld voor een soufflé of fruitsabayon. Het valt me vooral in dit hoofdstuk op dat dit boek niet voor beginnende thuisbakkers is geschreven. In het hoofdstuk ‘sweets’ vindt je recepten die Hidde samen met zijn kinderen heeft gemaakt. Zo zie je ze bezig met lolly’s en vind je een heerlijk recept voor marshmallows terug.

In het laatste hoofdstuk staan de ‘specials’. Dit zijn allemaal originele gerechten die Hidde de Brabander zelf heeft ontwikkeld en nu een plek in het boek hebben gekregen. Zoals je van patissier mag verwachten is Hidde de Brabander is hier helemaal los gegaan en dat leverde verrassende, niet voor de hand liggende recepten op. Zoals zoete bapao’s en madeleines gedoopt in ganache van chocolade en olijfolie. De recepten zouden stuk voor stuk niet misstaan in een restaurant en zijn zo beschreven dat je er thuis ook mee aan de slag kunt.

Fotografie en layout

Het boek heeft een stoere vormgeving, zeker met de koperen letters op de voorkant. Ik kan me voorstellen dat mannelijke patissiers meteen aangetrokken zijn tot dit boek. Toch kan ik als redelijk ervaren thuisbakker ook prima mijn weg vinden in dit boek.

Ieder recept heeft een foto op een volledige pagina in kleur. Dit geeft goed weer hoe je dessert of pronkstuk eruit komt te zien. Ook zijn de recepten overzichtelijk vormgegeven, waarbij je duidelijk ziet welke ingredienten je nodig hebt en wat de meest logische bereidingswijze is.

Benieuwd naar het boek? Je kunt het o.a. bij bol.com vinden. Het boek kost €20 en voor dit boek ontvang je een softcover boek met 192 pagina’s vol recepten en prachtige full pagina foto’s die je genoeg inspiratie geven om na ieder diner thuis een prachtig patisserie pronkstuk op tafel te toveren.

Met dank aan AW Bruna voor het toezenden van een recensie exemplaar.

Print Friendly, PDF & Email